Tarım Ekonomisi (YL) Yüksek lisans-tezli Programı

Programı Sunan Akademik BirimTarım Ekonomisi (YL)
Program DirektörüProf. Dr. Yasemin ORAMAN
Program TürüYüksek lisans-tezli Programı
Kazanılan Derecenin SeviyesiYüksek Lisans
Kazanılan DereceFen Bilimleri Enstitüsüne bağlı olarak ilgili Anabilim Dalında yüksek lisans çalışmasını başarıyla tamamlayan mezunlara Yüksek Lisans diploması verilir.
Eğitim TürüTam zamanlı
Kayıt Kabul Koşulları(1) Yüksek lisans programına başvurabilmek için adayların; bir lisans diplomasına sahip olmaları ve müzik anasanat dalına başvuracak adaylar hariç diğer adayların, ÖSYM tarafından merkezi olarak yapılan ALES’ten başvurduğu programın puan türünde en az 55 standart puan almış olmaları veya ALES sonucu yerine senato tarafından eşdeğerliği kabul edilerek başarı taban puanları belirlenen ve uluslar arası düzeyde kabul gören sınavlarda başarılı olmaları gerekir. (2) Yüksek lisans programlarına öğrenci kabulünde başarı notu; lisans mezuniyet ağırlıklı not ortalamasının %20’u, (ALES)’den alınan standart puanın %50’si ve her bir anabilim dalı için enstitü yönetim kurulunca kurulan jüri tarafından yapılan mülakat sonucu alınan puanın %30’ı toplanarak bulunur. Bir adayın başarılı sayılabilmesi için başarı notunun en az 65 olması gerekir. En yüksek puandan en küçüğe doğru sıralama yapılarak ilan edilen kontenjan kadar öğrenci alınır.
Önceki Öğrenmenin Tanınmasıİlgili üniversite veya yüksek teknoloji enstitü içindeki başka bir enstitü anabilim dalında veya başka bir yükseköğretim kurumunun lisansüstü programında en az bir yarıyılı tamamlamış olan başarılı öğrenci, ilgili anabilim dalında ilan edilmiş olan yatay geçiş kontenjanına başvurabilir. Yatay geçiş; ilgili anabilim dalı başkanlığının uygun görüşü ve enstitü yönetim kurulu kararı ile olur.
Mezuniyet Koşulları Bu Yüksek Lisans programında öğrenim gören öğrenciler,
21 yerel kredilik en az 7 ders almakla,
120 AKTS alarak 4.00 üzerinden en az 2.00 Genel Not Ortalamasına sahip olmakla
Bir yüksek lisans tezi hazırlamak ve savunmakla,
Programlarında öngörülen tüm derslerden en az CC/S notu ile başarılı olmakla yükümlüdürler.
Program AmacıTarım ekonomisi, uygulamalı bir sosyal bilimdir. Toprak, emek, sermaye ve girişimcilik gibi kıt üretim faktörlerinin üretimde etkin olarak kullanılması ve elde edilen ürünlerin en iyi şekilde değerlendirilmesini amaçlar. Bu bağlamda ekonomi ve işletmede uygulanan ilke ve yöntemlerin tarım, gıda ve tarımsal girdi sektörlerine uygulanması konularına eğilir. Ekonomide olduğu gibi, tarım ekonomisi de neden-sonuç ilişkilerini araştırır. Bilimsel metotları ve ekonomik teoriyi kullanarak tarım, gıda ve tarımsal girdi sektörlerinin ve tarımsal işletmelerin problemlerini çözmeye çalışır. Tarım Ekonomisi Bölümü eğitim programının hedefi öğrencilere tarım ve kaynak ekonomisinin ve işletmeciliğin temel ilke ve kavramlarını öğretmektir. Söz konusu görevleri tarım işletmelerinde ve tarıma dayalı sanayilerde (gübre fabrikaları, gıda sanayi, vb.) başarı ile yerine getiren birçok Tarım Ekonomisti ve işletmecisi bulunmaktadır. Diğer bilgilerin yanı sıra, Tarımsal Yayım ve Haberleşme, Köy Sosyolojisi bilgileri ile donatılan Tarım Ekonomistleri çiftçiye yayım hizmeti götürmekte ve bu sanayi kuruluşlarının çiftçilerle başarılı ilişkiler kurmalarında da etkili olmaktadırlar.
Mezunların Mesleki ProfilleriTarım Ekonomisi Bölümü mezunlarının önemli bir kısmı Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı’nda, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nda idareci, uygulamacı veya araştırıcı olarak çalışmaktadır. Avrupa Birliği Müzakere sürecinde ve Avrupa Birliği Ortak Tarım Politikasına uyum kapsamında kırsal kalkınma ajansları kurulmuştur, burada da tarım ekonomistlerinin istihdamı söz konusudur. Tarım sigortaları kanunu kabul edilmiş olup, özel sigorta şirketleri tarım departmanlarında Tarım Ekonomisti Ziraat Mühendisleri istihdam edilebilecektir. Ayrıca Ziraat Bankasının tarımsal kredi plasmanını daraltması ve faizlerin düşmesi ile birlikte özel bankalarda da “Tarımsal Bankacılık” bölümleri açılmış ve bu bölümlerde “tarım bankacılığı müşteri temsilcisi” olarak tarım ekonomistleri istihdam edilmektedir. Mezunların çalışabilecekleri bazı kurumlar şunlardır; İlgili Bakanlıkların birimleri Tüm Ticari ve Yatırım Bankaları Şeker Fabrikaları A.Ş. Tarım Satış kooperatifleri ve Birlikleri Pankobirlik, Tarım Kredi Kooperatifleri, Üretici Birlikleri Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmet Birimleri Devlet Planlama Teşkilatı Devlet İstatistik Kurumu Hazine ve Dış Ticaret Müsteşarlığı Milli Prodüktivite Merkezi İhracatı Geliştirme Merkezi Ticaret Odaları Ticaret Borsaları Sanayi Odaları İhracatçı Birlikleri Tarımsal ilaç, gübre, yem ve tohumluk üretimi ve pazarlamasını yapan firmalar Tarım ürünleri dış ticareti yapan firmalar Mesleki Örgütler (ZMO, Ziraat Odaları Birliği)
Bir Üst Dereceye GeçişYüksek lisans programını başarı ile tamamlayan mezunlar, ALES sınavından geçerli notu almaları , İngilizce dil yetkinliğini sağlamaları koşuluyla gerek kendi alanlarında gerekse çok disiplinli alanlarında doktora programlarına başvurabilir ve mülakat sınavında başarılı olmaları halinde kabul edilirler.
Sınavlar, Değerlendirme ve Notlandırma

Başarılı sayılmak için başarı notunun yüksek lisans programında en az 65 puan olması gerekir.

Notlar

Alınan her ders için öğrenciye dönem notu olarak aşağıda belirtilen harf notları verilir. Harf notları, katsayı ve oran karşılıkları aşağıdaki gibidir.

Öğrencilerin başarılarının değerlendirilmesinde esas alınan notlama sistemi, aşağıda belirtilen dereceler ve harfler ile ifade edilir:

 Puan

 Harfli Notu 

 Katsayı 

 Başarı Durumu

 90-100 

  AA

  4.00

 Başarılı

 85-89

  BA

  3.50

 Başarılı

 80-84

  BB

  3.00

 Başarılı

 75-79

  CB

  2.50

 Başarılı

 65-74

  CC

  2.00

 Başarılı

 0-64

  FF

  0

 Başarısız

Eğitim Öğretim Metotları

Eğitim Öğretim Metotları:

Öğretme - öğrenme yöntem ve stratejileri, öğrencilerin kendi kendine çalışma, yaşam boyu öğrenme, gözlem yapma, başkasına öğretme, sunma, eleştirel düşünme, takım çalışması, bilişimden etkin yararlanma gibi becerilerini arttıracak şekilde seçilmektedir.

Ayrıca, öğretim tarzının farklı kabiliyetleri olan öğrencileri destekleyecek biçimde olmasına dikkat edilir. Programda kullanılan eğitim-öğretim metotları aşağıdaki listede verilmiştir*:

 

BAŞLICA ÖĞRENME FAALİYETLERİ

KULLANILAN ARAÇLAR

Dinleme ve Anlamlandırma

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Önceden planlanmış özel beceriler

Standart derslik teknolojileri, özel donanım

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Önceden planlanmış özel beceriler

 

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme, Bilişim becerileri

Gözleme imkan verecek gerçek ya da sanal ortam

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, Dinleme ve anlamlandırma, yönetsel beceriler

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim, eleştirel düşünme, soru geliştirme, yönetsel beceriler, takım çalışması

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta, çevrimiçi sohbet,
Web tabanlı tartışma forumları

Gözlem/durumları işleme, Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Gözlem/durumları işleme, Bilişim, yönetsel beceriler, takım çalışması

Özel donanım

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, Bilişim

İnternet veri tabanları, kütüphane veri tabanları, e-posta

Araştırma - yaşam boyu öğrenme, durumları işleme, soru geliştirme, yorumlama, sunum

 

Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma

 

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz, özel donanım

Dinleme ve anlamlandırma, gözlem/durumları işleme

Standart derslik teknolojileri, çoklu ortam araçları, projektör, bilgisayar, tepegöz,
özel donanım

Gözlem/durumları işleme, eleştirel düşünme, soru geliştirme, takım çalışması, Araştırma – yaşam boyu öğrenme, yazma, okuma, yönetsel beceriler, Önceden planlanmış özel beceriler

 

(*) Dersin özelliklerine göre burada belirtilen yöntemlerin biri veya birkaçı uygulanabilir.

 

Program Çıktıları

1-Alanıyla ilgili konularda bağımsız çalışabilme, etkin karar alma, yazılı ve sözlü iletişim kanallarını kullanarak fikirlerini akademik ve mesleki düzeyde ifade edebilme, disiplinler arası iş birliğini teşvik edebilme becerisi.
2-Alanıyla ilgili konularda uzmanlık seviyesinde danışmanlık yapabilme, çözüm önerileri sunabilme, farklı disiplinlerden gelen bilgilerle karmaşık problemlere stratejik yaklaşımlar geliştirme ve bu süreçte liderlik yapma becerisi.
3-Bilimsel alanda kendi uzmanlık konularıyla ilgili çalışmalarını yazılı, sözlü ve görsel olarak etkin bir şekilde sunabilme; araştırma sonuçlarını analitik bir yaklaşımla değerlendirme ve yayımlama becerisi.
4-Disiplin içi ve disiplinler arası çalışmalarda aktif rol alma, ekip ruhu oluşturma, iş birliği ve koordinasyonu sağlayarak proje ve araştırma süreçlerini başarıyla yürütme becerisi.
5-Ekonomi ve tarım ekonomisi uygulamaları için gerekli çağdaş teknikleri ve teknolojileri etkin bir şekilde kullanabilme, elde edilen verileri yorumlayarak uygulamaya aktarabilme ve sonuçlarını çözüm süreçlerinde değerlendirebilme becerisi.
6-Kendi başına araştırma yapabilme, proje geliştirme ve yönetme, veri toplama, analiz etme ve bu süreçte bilimsel yöntemleri kullanarak bağımsız karar alabilme becerisi.
7-Mesleki etik değerlere ve sosyal sorumluluk bilincine sahip olma; toplumsal, bilimsel ve kültürel değerlere duyarlı bir şekilde hareket ederek etik kurallar çerçevesinde çalışmaları yürütebilme becerisi.
8-Tarım bilimleri ile ekonomi biliminin temel prensiplerini bir arada kullanarak, tarım sektöründe karşılaşılan ekonomik sorunları anlama, analiz etme ve etkili çözümler üretebilme becerisi.
9-Tarım ekonomisi alanında karşılaşılan karmaşık sorunları çözebilmek için yeni fikirler ve yöntemler geliştirebilme, stratejik planlar üretebilme ve bu yöntemlerin uygulamasını etkin bir şekilde gerçekleştirebilme becerisi.
10-Tarımın ekonomik nitelikli sorunlarını algılayabilme; mikro ve makro düzeyde veri toplama, bu verileri analiz etme ve yorumlama; projeye dayalı çözüm önerileri geliştirme ve bunları uygulamaya aktarma becerisi.
11-Yaratıcılık ve yenilikçiliğin bilgi toplumuna geçişteki önemini kavrayarak, girişimcilik alanında bilgi sahibi olma ve yenilikçi düşünceleri ekonomik çözümlerle birleştirebilme becerisi.
12-Yaratıcı ve eleştirel düşünme yeteneği geliştirerek, sorunlara kalıcı ve yenilikçi çözümler bulabilme; mevcut bilgileri sorgulayıcı bir yaklaşımla ele alarak alternatif çözüm yolları geliştirebilme becerisi.
13-Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğini benimseyerek, sürekli kendini geliştirme ve çağın gerekliliklerine uygun olarak mesleki becerilerini yenileme; değişen iş yaşamı koşullarına uygun yaratıcı ve özgün alternatifler üretebilme becerisi.

Müfredat

Tarım Ekonomisi (YL) Kredili Ders Yapısı Şeması



Ders



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik 3 0 5
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Seçmeli 2024-2025 Güz Dönemi Tarım Ekonomisi Seçmeli Dersler() 45
LÜ-TE-26 AB Ortak Tarım Politikasının Yapısı ve İşleyişi 3 0 5
LÜ-TE-05 Araştırma ve Rapor Yazma Teknikleri 3 0 5
LÜ-TE-54 Bilgisayarda Ekonometri Uygulamaları 3 0 5
LÜ-TE-21 Çevre Ekonomisi 3 0 5
LÜ-TE-23 Çevre Yönetimi Sistemi 3 0 5
LÜ-TE-17 Gıda Sanayi İşletmelerinde Stratejik Planlama ve Yönetimi 2 2 5
LÜ-TE-29 Gıda Sanayi Ürünlerinin Pazarlanması 3 0 5
LÜ-TE-10 İletişim Teknikleri ve Beden Dili 3 0 5
LÜ-TE-13 Kırsal Girişimcilik 3 0 5
LÜ-TE-34 Kooperatif İşletme Yönetimi 2 2 5
LÜ-TE-58 Makro Ekonomik Analiz 3 0 5
LÜ-TE-46 Müşteri İlişkileri Yönetimi 2 2 5
LÜ-TE-30 Pazarlama Araştırmaları 3 0 5
LÜ-TE-24 Tarımda Sosyal Politikalar ve Sosyal Güvenlik 3 0 5
LÜ-TE-08 Tarımsal Kalkınmada Girişimcilik 3 0 5
LÜ-TE-61 Tarımsal Üretimde ve Kırsal Kalkınmada Kadın 3 0 5
LÜ-TE-11 Tarımsal Yeniliklerin Yayılması ve Benimsenmesi 3 0 5
LÜ-TE-36 Tarım ve Tarım Dışı Örgütlenme ve Organizasyon Biçimleri 3 0 5
LÜ-TE-25 Türkiyedeki Tarımsal Destekleme Politikası 3 0 5
LÜ-TE-47 Uluslararası Pazarlama 3 0 5
LÜ-TE-27 Uluslararası Tarım Politikaları ve Türkiye Tarımı 3 0 5
Toplam AKTS: 60

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ-FBE-04 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Bilimsel Etik 3 0 5
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
LÜ-FBE-02 Yüksek Lisans Semineri 0 2 5
Seçmeli 2024-2025 Bahar Dönemi Tarım Ekonomisi Seçmeli Dersler() 45
LÜ-TE-26 AB Ortak Tarım Politikasının Yapısı ve İşleyişi 3 0 5
LÜ-TE-05 Araştırma ve Rapor Yazma Teknikleri 3 0 5
LÜ-TE-37 Avrupa Birliği ve Türkiyede Kooperatifçilik 3 0 5
LÜ-TE-54 Bilgisayarda Ekonometri Uygulamaları 3 0 5
LÜ-TE-21 Çevre Ekonomisi 3 0 5
LÜ-TE-23 Çevre Yönetimi Sistemi 3 0 5
LÜ-TE-31 Gıda Parakendeciliği 3 0 5
LÜ-TE-17 Gıda Sanayi İşletmelerinde Stratejik Planlama ve Yönetimi 2 2 5
LÜ-TE-10 İletişim Teknikleri ve Beden Dili 3 0 5
LÜ-TE-58 Makro Ekonomik Analiz 3 0 5
LÜ-TE-46 Müşteri İlişkileri Yönetimi 2 2 5
LÜ-TE-32 Pazarlamada Çok Değişkenli İstatistiki Analiz Uygulamaları 3 0 5
LÜ-TE-08 Tarımsal Kalkınmada Girişimcilik 3 0 5
LÜ-TE-61 Tarımsal Üretimde ve Kırsal Kalkınmada Kadın 3 0 5
LÜ-TE-09 Tarımsal Yayım Metotları 2 2 5
LÜ-TE-11 Tarımsal Yeniliklerin Yayılması ve Benimsenmesi 3 0 5
LÜ-TE-36 Tarım ve Tarım Dışı Örgütlenme ve Organizasyon Biçimleri 3 0 5
LÜ-TE-25 Türkiyedeki Tarımsal Destekleme Politikası 3 0 5
LÜ-TE-47 Uluslararası Pazarlama 3 0 5
LÜ-TE-27 Uluslararası Tarım Politikaları ve Türkiye Tarımı 3 0 5
Toplam AKTS: 65
Yıllık Toplam AKTS: 125

Tez



2024-2025 Güz Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ TEZ TEZ 0 0 20
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 30

2024-2025 Bahar Yarıyılı
Ders Kodu Ders Adı İncele T U AKTS
LÜ TEZ TEZ 0 0 20
LÜ-FBE-01 Uzmanlık Alan Dersi 8 0 10
Toplam AKTS: 30
Yıllık Toplam AKTS: 60